Jak pokazują nowe analizy, większość gospodarstw domowych w krajach o niskich dochodach nie może sobie pozwolić na zakup czystych rozwiązań grzewczych, mimo że programy dotacji ekologicznych stają się coraz bardziej popularne. To nie pozostawia ludziom innego wyboru, jak tylko zainstalowanie nadmiernie dotowanych kotłów gazowych, które zagrażają europejskim celom dekarbonizacji.
WczorajKomisja Europejska opublikowała pakiet naruszeniowy, w którym wezwała Polskę do wywiązania się z przepisów wynikających z Dyrektywy 2008/50/WE w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy. Dyrektywa ustala dopuszczalne wartości dla pyłów zawieszonych oraz dwutlenku azotu (NO2).
Niewystarczająca kampania informacyjna na temat możliwości dofinansowania i brak wsparcia dla najuboższych gospodarstw domowych – to niektóre z mankamentów programu Czyste Powietrze, które według Polskiego Alarmu Smogowego wymagają zmian.
Aby zabezpieczyć integralność celów klimatycznych, należy wprowadzić przejrzyste zasady, piszą Vlasios Oikonomou i Haris Doukas.
Ustawodawcy w Parlamencie Europejskim głosowali za przyjęciem unijnego instrumentu odbudowy i odporności w wysokości 672,5 euro we wtorek wieczorem (9 lutego), otwierając bezprecedensowe fundusze mające pomóc Europie „odbudować się lepiej” po kryzysie COVID-19.
Przed nami drugi ‘Plan Marshalla’. Unijne wsparcie po COVID 19, z którego 57 mld euro przypadnie Polsce. To wielka szansa na skok cywilizacyjny. My, organizacje społeczne oraz przedsiębiorcy, domagamy się w Liście do Premiera, dialogu i aktywnego włączenia nas do wspólnego wypracowania reform i projektów w ramach KPO. Obawiamy się wykorzystania funduszy do wsparcia niskiej jakości projektów, które powstają ponad głowami społeczeństwa.
Praworządność, jedna z podstawowych wartości UE, jest kluczowym aspektem negocjacji w sprawie Wieloletnich Ram Finansowych oraz Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności. Na ostatnim posiedzeniu Rada Unii Europejskiej doszła do konkluzji dotyczących przepisów na temat ogólnego reżimu ochrony budżetu UE.
W ramach Europejskiego Zielonego Ładu Komisja Europejska rozpoczęła publiczne konsultacje online w sprawie opracowania nowej strategii leśnej UE.
Prezydentura Joe Bidena w USA rozpoczęła się od pojednawczych deklaracji i poszukiwania dróg do przywrócenia zaufania do administracji federalnej oraz instytucji prezydenta USA. Czy w zakresie klimatu i energii też nastąpi zmiana?
Porozumienie z wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej w ramach "Czystego Powietrza" zawarło ok. 32 proc. gmin w Polsce - podał Polski Instytut Ekonomiczny. W przeliczeniu na liczbę mieszkańców najwięcej wniosków złożono na Dolnym Śląsku.
Podstawowym wyzwaniem będzie opracowanie wizji gospodarczego rozwoju kraju sięgającej II połowy XXI w., której bardzo istotnymi elementami powinny być polityka energetyczna i klimatyczna, w formule ponadpartyjnego dialogu partycypacyjnego, z szerokim gronem interesariuszy, z uwzględnieniem interesów państwa, gospodarki i społeczeństwa.
Pandemia, głęboki kryzys ekonomiczny i gospodarczy, który czeka Polskę w jej efekcie oraz zmiany, jakie nastąpią w jej wyniku powodują, że większość zapisów dokumentu KPEiK jest nie aktualna.
Jak do tej pory w wyniku nacisków różnych lobby polityczno-gospodarczych i uników robionych przez poszczególne rządy brak spójnej wizji polityki energetycznej i klimatycznej Polski.
Ministerstwo Klimatu przygotowuje Krajowy Plan Sprawiedliwej Transformacji. Nic nie zapowiada jednak, że będzie to potrzebny regionom strategiczny rządowy dokument przedstawiający polski plan odejścia od węgla. Zamiast jasnej strategii regiony węglowe dostały dodatkową dawkę chaosu. Organizacje społeczne interweniują u ministra.
Ukazało się opracowanie przygotowane przez Międzynarodową Agencję Energetyki Odnawialnej będące przewodnikiem co do kształtowania polityki w zakresie zielonego wodoru.
Wprowadzenie rekompensat dla gmin z tytułu powstania lub poszerzenia parku narodowego mogłoby zachęcić samorządy do rozwoju parków - uważa wiceminister klimatu i środowiska Małgorzata Golińska. W resorcie trwają prace nad ustawą ws. parków narodowych - dodaje.
Tak. Szczyt Rady Europejskiej, tuż po ustaleniu wszystkich szczegółów dotyczących budżetu i praworządności, przyjął nowy cel klimatyczny na poziomie -55% w 2030 roku (w stosunku do roku 1990). Ale nieco na marginesie stało się jeszcze kilka rzeczy.
Przed końcem bieżącego roku Unia Europejska musi przyjąć uzgodnienia dotyczące ambitniejszego celu klimatycznego na 2030 r. Europejscy liderzy będą dyskutować o ambicjach klimatycznych UE na kolejnym spotkaniu 10-11 grudnia.
Koalicja Klimatyczna wzywa premiera Mateusza Morawieckiego do poparcia unijnego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych w ciągu najbliższych 10 lat o co najmniej 55%. Ochrona klimatu to nie tylko konieczność, ale też działanie w interesie naszego społeczeństwa - podkreśla Koalicja, zrzeszająca 26 polskich organizacji ekologicznych.
Opublikowany dzisiaj nowy ranking 58 krajów o najwyższych emisjach:
- Żaden z badanych krajów nie znajduje się na ścieżce zgodnej z celami porozumienia paryskiego
- Emisje maleją w ponad połowie analizowanych krajów
- Siedem państw UE i cała UE otrzymało „wysoką” ocenę za ochronę klimatu, ale pięć krajów UE znajduje się w kategorii „bardzo niska”
- Portugalia i Nowa Zelandia należą czołówki; Szwecja jest liderem
- Drugi raz z rzędu Stany Zjednoczone są na dole rankingu, za Arabią Saudyjską