Koalicja Europa na Kolej z zadowoleniem przyjęła fakt, że pociąg Connecting Europe i inne inicjatywy Komisji Europejskiej podniosły świadomość tego, jak ważne są pociągi, aby osiągnąć redukcję emisji gazów cieplarnianych (GHG). W Europie pociągi przewożą 8% wszystkich pasażerów i 19% towarów, podczas gdy wytwarzają zaledwie 0,4% emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu. Jednak żałujemy, że Europejski Rok Kolei nie przyczynił się do skutecznego zatwierdzenia ani wdrożenia środki strukturalnych mających na celu ożywienie kolei w Europie.
Więcej pociągów nocnych
Ten brak konkretnych decyzji i działań jest tym bardziej godny ubolewania, że Komisja Europejska zaprezentowała na początku tego lata pakiet „Fit for 55” w celu zmniejszenia o 55% swojej emisji gazów cieplarnianych do 2030 r. Jednak podczas gdy 70% obywateli UE deklaruje zainteresowanie podróżami pociągami nocnymi, Koalicja ubolewa nad tym, że w UE nie podjęto żadnych zobowiązań do uruchomienia co najmniej 30 nowych linii pociągów nocnych w okresie od 2021 do 2025 roku.
W tym roku nie udało się też rozwiązać problemu braku wagonów do leżenia, choć jest to kluczowa sprawa do rozwiązania, aby w nadchodzących latach powstawały nowe usługi pociągów nocnych. Zrobiono niewiele, aby ułatwić finansowanie interoperacyjnego taboru kolejowego. To stracona szansa dla klimatu i zatrudnienia w Europie.
Według Valentina Desfontainesa, specjalisty ds. zrównoważonej mobilności w RAC-France: „Niestety Europejski Rok Kolei 2021 nie utorował jeszcze drogi do ożywienia kolei w Europie. Ponieważ kolej znajduje się na skrzyżowaniu powiązanych ze sobą kwestii, takich jak klimat, sprawiedliwość społeczna, zatrudnienie czy integracja europejska, wzywamy Komisję Europejską do przedłużenia Europejskiego Roku Kolei w 2022 r. i do podjęcia bardzo konkretnych działań, aby kolejowe przebudzenie stało się rzeczywistością w Europie. Rząd francuski również będzie musiał wziąć w nim udział, ponieważ Francja będzie przewodniczyć Radzie Unii Europejskiej od 1 stycznia 2022 r.”
Sprawiedliwe koszty
Chociaż ogromne inwestycje z unijnego Funduszu Odbudowy mogą sfinansować inwestycje w kolej w przypadku inwestycji państwowych w pociągi konieczne jest skoordynowane działanie UE w dłuższej perspektywie, aby zlikwidować luki w infrastrukturze i zmodernizować istniejącą sieć kolejową w Europie. Długoterminowy rozwój kolei nie będzie możliwy, dopóki nie będzie uczciwej konkurencji między środkami transportu: podróż pociągiem powinna być zawsze tańsza niż lot na tą samą odległość.
Według Lai Segura - specjalistki ds. polityki i komunikacji w Eko-Unii (Hiszpania): „Szanse dla rządów europejskich na masowe inwestycje w odrodzenie kolei i zbudowanie bardziej zrównoważonej mobilności i gospodarki po pandemii powoli się zamykają. Szkoda, bo Europejczycy zasługują na bardziej ambitne, oparte na rzeczowych danych i przyjazne dla klimatu zobowiązania europejskich i krajowych polityków i decydentów w zakresie kolei”.
Ponieważ Europejski Rok Kolei 2021 nie przynosi rezultatów z powodu pandemii, Europa na Kolej wzywa Komisję Europejską do przedłużenia Europejskiego Roku Kolei w 2022 r. oraz do podjęcia bardzo konkretnych działań, aby ożywienie kolei stało się rzeczywistością w Europie.
Do koalicji Europa na Kolej należą: Germanwatch (Niemcy), Instytut Spraw Obywatelskich (Polska), 2Celsius (Rumunia), Eco-Unia (Hiszpania), Rac-France (Francja). https://europeonrail.eu/about/