PL   |   EN

Jedź wolniej, oszczędź na ropie, olej Putina

Jedź wolniej, oszczędź na ropie, olej Putina
Podczas gdy benzyna jest już po 8 zł za list, gaz ziemny zdrożał kilkuset-krotnie, a węgiel kilkukrotnie zaczynamy się zastanawiać jak oszczędzać energię, która zużywamy w domu czy w podróży. Dlatego na portalu chronmyklimat.pl publikujemy cykl artykułów pod hasłem #WojennyPost. W tym cyklu przybliżymy Wam najważniejsze zasady oszczędzania energii w domu.

W Polsce ponad 60% oleju napędowego, benzyn i LPG w pochodzi z Rosji. To także największy pod względem wartości segment importu paliw z tego kraju. Nie chcesz wspierać Putina – oszczędzaj benzynę! Podpowiadamy, jak to zrobić.

Zwolnij

Wycięta z instrukcji obsługi samochodu funkcja ilości spalonego paliwa w zależności od prędkości pokazuje, że zarówno utrzymując stałą prędkość 30 km/h, 50 km/h, 70 km/h, czy 90 km/h (czyli do ok. 1/2 maksymalnej prędkości na liczniku) spalamy praktycznie taką samą, najmniejszą z możliwych przy pracującym silniku, ilość paliwa. Jednak przy prędkościach powyżej 100 km/h spalanie szybko rośnie osiągając nawet 4-krotność tej bazowej wartości. Dlatego chcąc oszczędzać paliwo nie warto jechać szybciej niż 100-110 km/h. 

Przewiduj

Kolejną zasadą jazdy w celu minimalizacji zużycia energii (paliwa) każdym pojazdem, nie tylko samochodem, jest jazda w sposób niewymagający używania hamulca. Każde bowiem hamowanie jest marnowaniem energii, którą wcześniej zużyliśmy na niepotrzebne przyspieszenie. Warto przytoczyć kolejny cytat z instrukcji użytkowania samochodu: 

Podczas przyspieszania samochód zużywa większą ilość paliwa, dlatego należy jeździć przewidując, dzięki czemu można mniej hamować i co za tym idzie – mniej przyspieszać. Ponadto, jeśli to możliwe, wyłączać bieg, np. gdy na najbliższym skrzyżowaniu świecą się czerwone światła.

Zasada ta nazywa się jazdą z przewidywaniem. W ruchu po mieście (gdzie obowiązuje maksymalna prędkości 50km/h!) oznacza ona mniej więcej tyle, że jeśli wiem, iż za nie więcej niż 300 metrów od skrzyżowania, z którego ruszam, jest kolejne skrzyżowanie, na którym mogę stanąć, raczej nie warto abym przyspieszał do prędkości większej niż 30 km/h. Dlaczego? Bo przy wyłączonym biegu sprawny samochód powinien zwolnić od prędkości 50 km/h do prędkości 30 km/h przejeżdżając nawet więcej niż 500 metrów, a więc przed skrzyżowaniem musiałbym hamować i spalić więcej paliwa, niż gdyby utrzymać po ruszeniu ze skrzyżowania prędkość 30 km/h.

Jedź płynnie

Wielu kierowcom płynność ruchu kojarzy się zapewne wyłącznie z rozwiązaniem typu „zielona fala” w sygnalizacji świetlnej. Jednak sygnalizacja świetlna to nie jest rozwiązanie dla każdej ulicy i każdego skrzyżowania, a przy gęsto rozmieszczonych skrzyżowaniach może być wręcz szkodliwe dla płynności ruchu. O ile bowiem sygnalizacja pozwala kierowcom rozwijać większe prędkości podczas zielonego światła, o tyle ceną za zwiększoną prędkość jest zwiększona liczba zatrzymań na czerwonym świetle. Na kilku głównych ciągach można zsynchronizować sygnalizację w wybranym kierunku, na pozostałych jednak w efekcie ruch drogowy jest rwany: szybko - szybko - postój - szybko - postój itd. Efekt jest taki, że jak zmierzymy średnią prędkość pojazdów w ruchu miejskim i tak otrzymujemy wartości w granicach 20-35 km/h w zależności od miasta. 

Alternatywą dla rwanego tempa ruchu z zastosowaniem sygnalizacji świetlnej jest stała jazda z prędkością 30 km/h, dzięki czemu osiągamy cel w tym samym czasie. Utrzymaniu takiej stałej prędkości jazdy zwykle sprzyja organizacja ruchu drogowego zwana strefą Tempo 30 lub uspokojenie ruchu. 

Co to daje?

Uważny czytelnik na pewno zauważy, że w ostatnim zdaniu poprzedniego akapitu stała jazda z prędkością 30 km/h nie uwzględnia wpływu skrzyżowań na ruch pojazdu. Na tym właśnie polega magia płynnej jazdy przy niskiej prędkości. Przy dojeździe do skrzyżowania z prędkością 30 km/h widoczność z samochodu (pod warunkiem dobrej widoczności na drodze) pozwala na dobrą ocenę sytuacji na skrzyżowaniu i bezpieczny wybór dwóch możliwych rozwiązań: 

- kontynuowania jazdy przez skrzyżowanie (także w relacji skrętnej!) w przypadku, gdy sytuacja na to pozwala bez konieczności zwalniania (utrzymujemy Tempo 30), 

- albo bezpiecznego hamowania, gdy sytuacja na skrzyżowaniu jednak tego wymaga, np. nadjedzie pojazd z prawej strony. 

W przypadku konieczności podjęcia nagłego hamowania droga hamowania wyniesie zaledwie ok. 8 m (a doliczając opóźnienie reakcji kierowcy 13 metrów), a więc w granicach, które zawsze są rezerwowane przed skrzyżowaniem lub przejściem dla pieszych dla zapewnienia widoczności nadjeżdżających pojazdów lub nadchodzących pieszych z kierunku poprzecznego do jezdni. 

Jaki to ma związek z przepustowością ulic i skrzyżowań? Taki, że przy jeździe z prędkością 30 km/h znacznie rzadziej faktycznie zatrzymujemy się przy skrzyżowaniu. Przy prędkości 30 km/h także znacznie rzadziej niż przy 50 km/h zatrzymamy się, aby wypuścić inny pojazd z miejsca postojowego lub wyjazdu bramowego, albo autobus z zatoki przystankowej, albo przepuścić pieszego na pasach, bo jest to prędkość, która umożliwia innym wykonanie tych manewrów jeszcze zanim zdążymy do nich dojechać. A jeśli inni zdążyli przejechać lub przejść, a ty nie musiałeś się zatrzymywać, to oznacza, że przepustowość wzrosła. Każde zatrzymanie to strata przepustowości. 

Podwieź kolegę lub koleżankę?

Aby oszczędzić na paliwie warto także powozić kolegów lub koleżanki, jednak tylko tych co także korzystają z samochodu. Albo warto dać podwieźć się samemu. Tylko bowiem w takim przypadku eliminujemy z ruchu co najmniej jeden dodatkowy samochód i sumaryczne ilość spalonego paliwa będzie mniejsza. 

Jeśli podwieziemy kogoś kto z reguły jeździ komunikacją miejską, to ilość spalonego paliwa raczej nie spadnie, bo autobus i tak pojedzie zgodnie z rozkładem. Jeśli podwieziemy kogoś kto zwykle jeździ na rowerze, to z ruchu eliminujemy rower, a nie samochód i spalone przez niego paliwo. 

Zostaw samochód

Zwłaszcza jeśli mieszkasz w mieście zastanów się czy faktycznie musisz jechać samochodem tam, dokąd się udajesz. Może jednak nie musisz? Czy warto dziś zasilać portfel Putina dla oszczędzenia (albo nie) kilku minut w drodze?

Za mało?

Dalej idące pomysły na oszczędzanie energii w podróży możesz zaczerpnąć z naszych publikacji:

Eko-lokator - transport sąsiedzki: https://www.pine.org.pl/wp-content/uploads/2019/11/6.-transport.pdf

Tagi

Stworzone przez allblue.pl