PL   |   EN

Wsiądź na rower dla Ukrainy, pokoju i klimatu!

Wsiądź na rower dla Ukrainy, pokoju i klimatu!
Kraje Unii Europejskiej w 2021 roku zapłaciły za ropę naftową z Rosji 140 mld EUR, czyli trzy razy więcej niż za gaz ziemny. Polska, Finlandia, Litwa i Słowacja ponad 2/3 importowanej ropy w tym samym roku otrzymywały z Rosji. 13 kwietnia o godzinie 13:00 z Ronda Żaba w Warszawie ruszy przejazd rowerowy, którego celem jest wręczenie Komisji Europejskiej apelu o pilne ograniczenie importu i zużycia ropy naftowej. Oszczędzając ropę naftową pokazujemy Putinowi Gest Kozakiewicza. Jedź z nami dla Ukrainy!

Organizatorami przejazdu są: NextBike, Stowarzyszenie Zielone Mazowsze, Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju oraz Rodzice dla Klimatu. Wystosowany przez te organizacje apel do komisji Europejskiej poparło ponad 50 organizacji pozarządowych z 10 krajów Europy. W tym samym dniu o tej samej godzinie podobne akcje odbędą się w Berlinie, Wiedniu i Wrocławiu. Organizacje te wyrażają zdziwienie, że Komisja Europejska wraz z wizją odejścia od importu gazu ziemnego z Rosji, tzw.: REPowerEU nie przedstawiła ambitnego planu odejścia od importu ropy naftowej, w szczególności w sektorze transportu. 

Jak pokazała rosyjska inwazja na Ukrainę, kupowanie surowców energetycznych od Państw niestosujących standardów demokratycznych stanowi zagrożenie dla pokoju na świecie. Takie standardy nie były dochowane szczególnie w Rosji, gdzie w podejrzanych okolicznościach Władimir Putin zmieniał jedynie stanowiska polityczne faktycznie dzierżąc jedynowładztwo. Ale demokratyczne standardy są obce również wielu innym krajom eksportującym ropę naftową do Europy.

Trudno dziś przejść obojętnie obok faktu, że można było zrobić w Europie znacznie więcej, aby uniknąć nadmiernego importu ropy naftowej do Europy z Rosji i nie tylko. Oparty prawie wyłącznie na zużyciu ropy naftowej transport towarowy drogowy i lotniczy zwiększył przewozy od 1995 roku o ponad 50%, podczas gdy w dużej mierze zelektryfikowany transport kolejowy jedynie o niecałe 15%. Koleją może jeździć znacznie więcej pasażerów i towarów, zwłaszcza w Europie Środkowej i Wschodniej, gdzie wciąż sieć kolejowa nie jest w pełni dostosowana do standardów Europy Zachodniej. 

W miastach Europy wciąż w niewystarczającym stopniu popularny jest także transport rowerowy, który nie zużywa żadnych paliw kopalnych. Z 27 stolic Państw Europejskich tylko w 10 udział transportu rowerowego w przewozach przekracza 10%. W aż 17 stolicach na rowerze odbywa się mniej niż 5% podróży. Tymczasem już tak niewielki poziom transportu rowerowego w Europie oszczędza 3 miliardy litrów ropy naftowej rocznie i zapobiega finansowaniu eksporterów ropy w wysokości 4 miliardów Euro rocznie. To 5% wartości importu ropy naftowej z Rosji.

Postulaty tych organizacji skierowane do Komisji Europejskiej są następujące:

  1. Prawne ograniczenie możliwości finansowania transportu wykorzystującego paliwa kopalne.
  2. Zwiększenie skali działań dotyczących ograniczenia ruchu samochodowego w miastach.
  3. Większe inwestycje w infrastrukturę rowerową, tramwajową i kolejową.
  4. Zwiększenie nakładów na pasażerskie przewozy kolejowe, w tym międzynarodowe.

Apelujący domagają się także skutecznych działań doraźnych, m.in. zwiększyli skali użytkowania roweru i podróży pieszych, organizowania niedziel bez samochodu czy zwiększenia skali telepracy w przedsiębiorstwach. Jeżdżąc rowerem, chodząc pieszo, używając transportu publicznego czy telepracy pokazujemy Putinowi Gest Kozakiewicza. Jedź z nami dla Ukrainy!

 

Stworzone przez allblue.pl