PL   |   EN

Organizacje pozarządowe wzywają UE do wspierania ambitnych celów w zakresie emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych

Organizacje pozarządowe wzywają UE do wspierania ambitnych celów w zakresie emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych
źródło : pixabay.com
Grupy twierdzą, że potrzebne są wyższe cele, aby przeciwdziałać zmianom klimatu, oczyścić powietrze z zanieczyszczenia i zakończyć uzależnienie Europy od paliw kopalnych.

Przed głosowaniem w dniu 7 czerwca ponad 50 organizacji pozarządowych z całej Europy powiedziało eurodeputowanym, że unijne przepisy dotyczące czystych samochodów mogą pomóc utorować drogę do niezależności energetycznej Europy i przynieść znaczące korzyści dla środowiska, konsumentów i zdrowia publicznego. Apelują o wyższe docelowe poziomy emisji CO2 dla producentów samochodów w tej dekadzie, aby przyspieszyć przejście na samochody elektryczne, co – wraz z mniejszą liczbą przejazdów prywatnymi samochodami oraz bardziej wydajnym i współdzielonym systemem mobilności – jest kluczem do dekarbonizacji transportu drogowego.

Aby mieć szansę na walkę ze zmianami klimatycznymi i oczyścić powietrze, jednocześnie kończąc zależność Europy od paliw kopalnych, grupy wzywają posłów do:

  1. Wspierania ogólnounijnej daty wycofania sprzedaży nowych samochodów osobowych i dostawczych z silnikiem spalinowym (w tym hybryd typu plug-in) jak najbliżej 2030 r., ale nie później niż 2035 r.;
  2. Wprowadzenia znacznie wyższych celów w zakresie redukcji emisji CO2 dla producentów samochodów zarówno w 2025, jak i 2030 r., z dodatkowym celem pośrednim wynoszącym co najmniej 45% w 2027 r.;
  3. Odrzucenia fałszywych „zielonych” rozwiązań forsowanych przez przemysł naftowy i gazowy – takie jak e-paliwa – które pozwoliłyby producentom samochodów kupować kredyty paliwowe w celu osiągnięcia ich celów w zakresie emisji CO2;
  4. Zaprzestania dawania producentom samochodów tak zwaną premię ZLEV, która znacznie osłabia ich cele w zakresie emisji CO2, jeśli sprzedają pojazdy bezemisyjne i niskoemisyjne – samochody, które i tak muszą produkować;
  5. Zlikwidowania bezpłatnej przepustki CO2 dla cięższych samochodów, usuwając współczynnik korekty masy, który jest jedną z głównych przyczyn rosnącej sprzedaży samochodów typu SUV o wysokim poziomie zanieczyszczeń.

Cały apel w języku angielskim możesz przeczytać TUTAJ

 

Źródło: transportenvironment.org

Stworzone przez allblue.pl