Przed głosowaniem w dniu 7 czerwca ponad 50 organizacji pozarządowych z całej Europy powiedziało eurodeputowanym, że unijne przepisy dotyczące czystych samochodów mogą pomóc utorować drogę do niezależności energetycznej Europy i przynieść znaczące korzyści dla środowiska, konsumentów i zdrowia publicznego. Apelują o wyższe docelowe poziomy emisji CO2 dla producentów samochodów w tej dekadzie, aby przyspieszyć przejście na samochody elektryczne, co – wraz z mniejszą liczbą przejazdów prywatnymi samochodami oraz bardziej wydajnym i współdzielonym systemem mobilności – jest kluczem do dekarbonizacji transportu drogowego.
Aby mieć szansę na walkę ze zmianami klimatycznymi i oczyścić powietrze, jednocześnie kończąc zależność Europy od paliw kopalnych, grupy wzywają posłów do:
- Wspierania ogólnounijnej daty wycofania sprzedaży nowych samochodów osobowych i dostawczych z silnikiem spalinowym (w tym hybryd typu plug-in) jak najbliżej 2030 r., ale nie później niż 2035 r.;
- Wprowadzenia znacznie wyższych celów w zakresie redukcji emisji CO2 dla producentów samochodów zarówno w 2025, jak i 2030 r., z dodatkowym celem pośrednim wynoszącym co najmniej 45% w 2027 r.;
- Odrzucenia fałszywych „zielonych” rozwiązań forsowanych przez przemysł naftowy i gazowy – takie jak e-paliwa – które pozwoliłyby producentom samochodów kupować kredyty paliwowe w celu osiągnięcia ich celów w zakresie emisji CO2;
- Zaprzestania dawania producentom samochodów tak zwaną premię ZLEV, która znacznie osłabia ich cele w zakresie emisji CO2, jeśli sprzedają pojazdy bezemisyjne i niskoemisyjne – samochody, które i tak muszą produkować;
- Zlikwidowania bezpłatnej przepustki CO2 dla cięższych samochodów, usuwając współczynnik korekty masy, który jest jedną z głównych przyczyn rosnącej sprzedaży samochodów typu SUV o wysokim poziomie zanieczyszczeń.
Cały apel w języku angielskim możesz przeczytać TUTAJ
Źródło: transportenvironment.org