PL   |   EN

Jak długo wstrzymasz oddech? Poruszające billboardy tłumaczą po co nam Strefa Czystego Transportu

Jak długo wstrzymasz oddech? Poruszające billboardy tłumaczą po co nam Strefa Czystego Transportu
źródło : pixabay.com
”Czy twój syn wstrzyma oddech na cały dzień?” - od dzisiaj to pytanie towarzyszy kierowcom jadącym głównymi arteriami Warszawy. W ten sposób organizacja Clean Cities Campaign zwraca uwagę, na wpływ spalin na stan powietrza w stolicy i tłumaczy rolę Strefy Czystego Transportu (SCT).

Od 1 lipca Warszawa wprowadza pierwszą w regionie Strefę Czystego Transportu, której celem jest ograniczenie wjazdu do centrum najbardziej zanieczyszczających powietrze pojazdów. Do 2028 roku osoby płacące w stolicy podatki mają czas na przygotowanie się do regulacji obowiązujących w SCT, natomiast od 1 lipca 2024 wszystkich przyjezdnych. Ratusz rozpoczął w zeszłym tygodniu kampanię informacyjną o technicznych aspektach SCT. Akcja billboardowa Clean Cities Campaign zwraca uwagę na główną funkcję SCT - jaką jest ograniczenie emisji szkodliwych dla zdrowia spalin.

“Pisząc o SCT media skupiały się na zakazach i rzekomemu ograniczaniu wolności, co podnosiło emocje, ale zsuwało na dalszy plan główny cel tego rozwiązania. Transport w stolicy emituje 75% toksycznych tlenków azotu i pochodzą one przede wszystkich z rur wydechowych starych diesli. Dlatego w interesie wszystkich nas jest, aby te trujące pojazdy zniknęły z naszych dróg”. -mówi Nina Józefina Bąk, dyrektorka Clean Cities Campaign w Polsce.

SCT przez przeciwników przedstawiana jest jako narzędzie do walki z samochodami, które ma dyskryminować osoby najuboższe. Clean Cities Campaign wskazuje, że dzięki poprawie jakości powietrza, osoby najuboższe będą mogły ograniczyć wydatki na leczenie chorób układu oddechowego. Po drugie z analizy dochodów i zwyczajów transportowych w Warszawie wynika, że osoby o najniższych dochodach poruszają się po Warszawie komunikacją miejską, a jedynie 5% z nich korzysta z samochodu. Najczęściej samochodem po mieście poruszają się osoby najlepiej zarabiające. Podane wyniki pochodzą z Barometru Warszawskiego z 2018 roku.

“Każdego roku z mapy Polski znika miasto wielkości Sieradza. Tyle osób przedwcześnie umiera z powodu zanieczyszczonego powietrza. Dzięki licznym badaniom naukowym wiemy, w jak szeroki sposób smog szkodzi naszemu zdrowiu – powoduje nie tylko astmę, POChP i nowotwory, ale nawet cukrzycę, demencję i problemy zdrowia psychicznego” – Weronika Michalak, dyrektorka HEAL Polska.

Fakty:

  • Dzięki obniżeniu emisji spalin transportu Warszawa może uniknąć 945 przedwczesnych zgonów rocznie[1].
  • W Warszawie rocznie ponosimy koszt ponad 19 miliardów złotych w związku z zanieczyszczeniem powietrza (to ponad 10 tys. złotych rocznie na osobę)[2].
  • SCT w Warszawie już w pierwszym etapie spowoduje spadek emisji tlenków azotu (NOx) o 11% i pyłów (PM) o 20%. A do 2028 r. ograniczy obydwie emisje o ponad połowę [3].
  • Wprowadzenie SCT miało realny wpływ na poprawę zdrowia Londyńczyków m.in o 14,5 % ograniczona została zapadalność na przewlekłe choroby płuc oraz o 17% spadła liczba zwolnień lekarskich. Wprowadzenie w Londynie zaostrzonej Strefy Czystego Transportu zmniejszyło liczbę schorzeń o 22,5%, stany lękowe o 6,5% oraz zwolnienia lekarskie o 18%[4].

SCT w Warszawie będzie pierwszą całoroczną strefą w Europie Wschodniej. W Europie istnieje już 320 stref niskiej emisji. 19 czerwca Clean Cities Campaign opublikuje zestawienie najlepszych praktyk dotyczących wprowadzania SCT w Europie. W poradniku znajdują się m.in. dane dotyczące efektów wprowadzania SCT, analiza miast-liderów SCT i rekomendacje na przyszłość.

Przypisy:

[1] Badania Institute of Global Health,
https://www.thelancet.com/journals/lanplh/article/PIIS2542-5196(20)30272-2/fulltext

[2] Na podstawie Clean Air for Health, https://sctwarszawa.pl/zanieczyszczenie-powietrza/ 

[3] Analiza Międzynarodowej Rady ds. Czystego Transportu,
https://theicct.org/wp-content/uploads/2023/01/warsaw-lez-true-po-0123.pdf

[4] Badania naukowców The University of York,
https://www.york.ac.uk/media/economics/documents/hedg/workingpapers/2022/2209.pdf

źródło: poland.cleancitiescampaign.org

Tagi

Stworzone przez allblue.pl