PL   |   EN

Bez emisji i bez poparcia? Jak rozwiązać węzeł gordyjski pojazdów spalinowych?

Bez emisji i bez poparcia? Jak rozwiązać węzeł gordyjski pojazdów spalinowych?
źródło : pixabay.com
Czy zakaz sprzedaży nowych samochodów z silnikiem spalinowym jest dobrym rozwiązaniem? Jest to jedno z pytań, które w ostatnich czasach wzbudza sporo emocji wśród przedstawicieli sektorów związanych z motoryzacją oraz przedstawicieli partii politycznych (zarówno tych najbardziej kibicujących polityce klimatycznej, jak tych zachowujących istotny do niej dystans). Zatem co począć z tymi pojazdami?

Wprowadzenie zakazu sprzedaży pojazdów z silnikiem spalinowym od samego początku Europejskiego Zielonego Ładu budziło sporo emocji – zarówno po stronie producentów pojazdów, jak również użytkowników tych pojazdów. Można domyślać się, że w jednym z istotnych argumentów jest cena samochodów elektrycznych. Duża część producentów w swojej ofercie skoncentrowała się na droższych pojazdach, czy wręcz klasy premium, pozostawiając „przeciętnego” Europejczyka z samochodami spalinowymi. Tym samym, w społecznym odbiorze pojazdy elektryczne pozostają „droższą opcją” względem pojazdów tradycyjnych. Powyższe może w pewnym zakresie uzasadniać wynik ostatnich badań przeprowadzonych przez Hertie School (Hertie School, 2024), gdzie wyborcy liberalni oraz centrowi wypowiadali się raczej krytycznie o środkach w zakresie ochrony klimatu które mają na celu wprowadzenie zakazu wykorzystywania pojazdów spalinowych.

Innym istotnym aspektem jest kwestia ubóstwa energetycznego oraz transportowego. WiseEuropa wielokrotnie przedstawiał analizy, które wskazywały rekomendacje dot. środków koniecznych dla przeciwdziałania ubóstwu energetycznemu, czy określały wpływ instrumentów polityk klimatycznej np. EU ETS 2 na poszczególne grupy społeczne w Polsce

W związku z tym, jak można rozwiązać samochodowy węzeł gordyjski?

  • Wycofanie się z zakazu może stanowić niebezpieczny precedens w polityce klimatycznej.

    Kwestia zakazu wprowadzania na rynek nowych pojazdów spalinowych stanowiła jeden z istotnych filarów polityki klimatycznej UE. Wycofanie się z tego rozwiązania może spowodować lawinowy wzrost oczekiwań do wycofywania się z innych postanowień tej polityki. Należy pamiętać, że wcześniej wspomniane badanie wskazało, że w 51% respondentów w Polsce wciąż popiera ambitną politykę klimatyczną UE (Hertie School, 2023).
  • Monitorowanie rynku oraz bieżące reagowanie powinno stać się standardem polityki klimatycznej Unii Europejskiej oraz Polski.

    Zarówno polski jak europejski legislator posługuje się kategorycznymi celami. W naszej ocenie, polityka klimatyczna powinna w większym stopniu mieć charakter dynamiczny, oparty o bieżący monitoring sytuacji na poszczególnych rynkach. W omawianym wyżej przypadku pojazdów silnikowych, kompromisem mogłoby być wprowadzenie zobowiązania dla Komisji Europejskiej do przedstawienia oceny możliwości (w tym ekonomicznej dla ich użytkowników) osiągnięcia celu i ewentualne reagowanie na niespodziewane zmiany na rynku. Warto pamiętać, że perspektywa osiągnięcia celu w 2035 roku jest odległa, więc na rynku może dojść do kilku niespodziewanych zwrotów.
  • Gospodarczy wymiar polityk klimatycznych.

    Głównym celem polityki klimatycznej jest przeciwdziałanie ogrzewaniu się klimatu. Jest to zrozumiałe zwłaszcza w Europie, która „nagrzewa” się dwukrotnie szybciej niż reszta globu. Należy również pamiętać o gospodarczym wymiarze polityki, i zapewnić, że każda regulacja będzie realnie prowadziła do utworzenia nowych, konkurencyjnych obszarów w europejskiej gospodarce. Wprowadzeniu tego zakazu, z zastrzeżeniem punktu drugiego, powinno towarzyszyć wprowadzenie ambitnych europejskich programów inwestycyjnych. W szczególności, nakierowanych na wspieranie rozwoju innowacji w obszarze zeroemisyjnego transportu – przede wszystkim dla wprowadzenie dostępnego pojazdu „ludowego”.

Polityka klimatyczna, jak wszelkie polityki publiczne, wymagają kompleksowego podejścia. Istotne korzyści, również w zakresie ochrony klimatu, może przynieść wdrożenie 10-punktowego planu ograniczenia wykorzystania paliw. Propozycję modyfikacji oraz implementacji tych celów przedstawione zostaną w najnowszym raporcie WiseEuropa. Jego premiera odbędzie się 4 lipca 2024 o godzinie 10.
Zachęcamy do REJESTRACJI!

źródło: WiseEuropa

Tagi

Stworzone przez allblue.pl